تحقیق آشنایی با هنر گرافیک + doc

این بخش هنری برای شماست شمایی كه با هنر گرافیك آشنایی دارید یا دوست دارید كه آشنا شوید یا اینكه اصلا بعد از خواندن این بخش علاقمند شوید

دسته بندی: هنر و گرافیک

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 50

حجم فایل: 42 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

فصل اول :

مقدمه:

این بخش هنری برای شماست شمایی كه با هنر گرافیك آشنایی دارید یا دوست دارید كه آشنا شوید یا اینكه اصلا بعد از خواندن این بخش علاقمند شوید.

گرافیك از سوی هنرهای تجسمی است كه صد البته برای كسانی كه آن را با نقاشی اشتباه می گیرند چون شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد كه وقتی به كسی میگویید رشته ام گرافیك است می گوید پس چهره مرا نقاشی كن باید بگویم گرافیك در اصل ایده و تركیب بندی است كه اكثر اوقات بین نوشته و تصویر اتفاق می افتد و نقاشی بیشتر تقلید طبیعت است كه ایده های گرافیست ها می تواند بوسیله دست مثال یك نقاش اجرا شود كه خیلی از هنرمندان شاید برای اجرای بهتر و شاید بخاطر كسری وقت طراحی نهایی را به شخص دیگری میسپارند كه از نوع اول می توان به بیلبوردهای توی خیابان اشاره كرد و گروه دوم به آقای ممیز یكی از گرافیستهای برتر ایران اشاره كرد و گاهی هم آن ایده توسط كامپیوتر و برنامه های پیشرفته اجرا می گردد كه مطمئنا كار با دست از ازرش با لاتری برخوردار است.

گرافیك در معنای لغت بمعنی ترسیمی و نگارشی است و در دو مفهوم قدیم ، سنتی و جدید ، نوین متمایز می گردد كه در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.

همانطور كه گفتم گرافیك به دو دسته قدیم و جدید و بین این دو چاپ ، تقسیم می شود.

البته منظور از چاپ هم ، چاپها ی دستی بوسیله قالب چوبی، لوح فلزی(گرانور)و نیز چاپ سنگی (لینو گرافی دستی) است و هم چاپ نیمه ماشینی مثل ؟ لینوگرافی جدید و هم چاپ ماشینی نظیر چاپ حروفی (نترپرس) و ؟ و غیره

عنوان قدیم گرافیك با گرافیك سنتی شامل خطاطی ، نقاشی دو بعدی ، كنده كاری می باشد كه بیشترین نمود ان در آرایش كتابهاست كه محصول همكاری نقاش، خوشنویس، تذهیب كار و جلد ساز است.

و اما گرافیك نوین علاوه بر كتاب آرایی در عرصه تبلیغات تجاری، اعلانات دیواری (پوستر) و مطبوعاتی ونشان ها (مارك) و غیره می باشدو حتی در سینما و تلویزیون هم كاربرد دارد. مثل عنوان بندی (تیتراژ) فیلم و تصاویر متحرك طراحی شده (انیمیشین).

هر گرافیك نوین با معماری ومسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس این هر علاوه بر خط و رنگ به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور و حتی حركت برای انتقال مفاهیم كمك می گیرد.

دفعه های بعد در مورد تاریخچه تا به اینجا رسیدن گرافیك و تصویرسازی و تحول پیدایش خط و خوشنویسی (كالیگرافی) صحبت می كنیم.

نماد و نشانه

در طول تاریخ از نماد، كه نوعی علامت واجد هویت بصری است به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. تصویر بر این است كه انسان پیش از تاریخ با خراش دادن و ایجاد نقش بر دیوار غارها آلنامیرا در اسپانیا و لاسكو در فرانسه تلاش داشته تا از این طریق به دیگرن اعلان خطریا آگاهی دهد و یا پیام های دیگری را انتقال دهد. باستان شناسان لوازم و ابزارهایی را از یونان باستان یافته اند كه بر آنها نقوش و علائم نمادینی نقش بسته كه احتمالاً معرف خالق آنها بوده است. در تابوت های مصری نیز نقوش نمادینی حكاكی شده است كه احتمالاً نشان از هنرمند خالق آن دارد. در جوامع قرون وسطایی بازرگانان و صنعتگران برای مشخص كردن كالاها یا محصولاتشان از علائم ونمادهای خاصی استفاده می كردند كه شناساگر آنها بود. چاپگران اواخر سده نوزدهم میلادی نیز كه به مهارت ها واستادی خود فاخر بودند، بر روی تمامی چاپنقش های خود نمادهایی را به صورت حرف نشانه یا امضاء چاپ می كردند كه معرف حرفه وصنعتگری آنان بود. در آغاز سده بیستم نیز گاوچرانان آمریكایی برای مشخص كردن مالكیت دام های خود از علائم انحصاری استفاده می كردند. در واقع آنها از نوعی زبان تصویری استفاده می كردند كه سابقه آن به مصریان باستان می رسد. طی دوره ركود اقتصادی در آمریكا كارگران دوره گرد یا در واقع پیشه ورانی كه بیكار شده بودند، یك نظام ارتباطی تحلیلی و كاربردی راابداع كردند. آنها علائم ونشانه هایی بودند كه بر دیوار خانه ها و ساختمان ها رسم می كردند و مثلاً گویای خطراتی بود كه كارگران دوره گرد را تهدید می كرد. یعنی درست شبیه به روشی كه انسان غارنشین از تصاویر خطی استفاده می كرد. دودایره و یك خط رابط بین آنها شناساگر بانوم و معرف این هشدار بود كه پلیس ناحیه خشن و متخاصم است. این نشانه به دیگران هشدار می داد كه هرچه زودتر محله را ترك كنید. ر سم چهار خط افقی بر خانه، به این معنا بود كه اگر در شكستن چوب به مالك خانه كمك كنید. یك وعده غذا به عنوان دستمزد دریافت خواهید كرد. نقوش مخطط، علائم ونوشته های روی در ودیوارهای شهر را می توان همگی به عنوان تلاشی برای بیان احساسات، ایجاد ارتباط یا تلاشی جهت ابراز وجود دانست.

مطلب مفید دیگر:  کتاب مبانی هنرهای تجسمی (بخش چهارم) + zip

تصویر نشانه (Pictogram)

نمادهای گرافیكی و ساده ای كه در این صفحه ارائه شده «تصویر نشانه» می نامند. «تصویر نشانه» نوعی نماد بصری است كه اطلاعات را به صورت تصویری وبدون استفاده از كلام ارائه می دهد. «تصویر نشانه» نوعی نماد گرافیكی است كه داستانی را به شیوه ای بسیار ساده و همه فهم و فارغ از محدودیت های زبانی روایت می كند.

امروزه این نوع نمادها را می توان در همه جا دید. از علائم راهنمایی رانندگی گرفته تا علائم نشانه های فروشگاه ها، ساختمان های عمومی، مترو، راه آهن و خلاصه هر كجا كه ضروری است اطلاعاتی را سریع و صریح به اطلاع عمومی رساند. به عنوان مثال این نمادها ما را به سمت تلفن عمومی، ایستگاه راه آهن، فرودگاه و رستوران راهنمایی می كنند. این نمادها بدون استفاده از كلمات و جملات اطلاعات موردنیازمان را در اختیارمان می گذارند. به عنوان مثال اگر به یك كشور خارجی سفر كنید كه با زبان آشنایی ندارید، به آسانی می توانید علائم جاده ای هشداردهنده و بازدارنده آن را تشخیص دهید. و یا به آسانی با توجه به علائم ونشانه ها مسیر خود را برای مكان مورد نظر بیابید، زیرا این علائم خود یك زبان بین المللی ، بصری و بدون كلام هستند.

1- از علائم شناسایی یا داغ نشانه هایی كه گاوچرانان آمریكایی در آغاز سده بیستم استفاده می كردند.

2- نوعی نشان چاپگر قدیمی متعلق به سده نوزدهم، شركت و سنواكو، 1926

نشانه (لوگو) چیست؟

كلمه لوگو (Logo) از واژه ای یونانی به معنی زبان مشتق شده است. و لوگو را به عنوان یك نماد، علامت، تصویر نشانه و عكس نشانه در نظر می گیریم كه معرف و نمایانگر یك سازمان، یك حرفه، محصول یا حتی یك همایش یا یك رویداد خاص است. «نشانه» تجسمی از یك سازمان است و باید مروج هویت بصری آن باشد، هویتی كه به سرعت و به آسانی قابل تشخیص باشد.

«نشانه» نمایانگر حجم زیادی از اطلاعات است كه در یك بیان بصری واحد متراكم شده است.

در این زمینه داستان معروفی از ریموند لوئی، طراح صنعتی معروف نقل می شود. وی در یك میهمانی با خانمی مواجه شد كه در مورد طرح لویی برای شركت «Exxon» از وی سؤال داشت. وی از لوئی پرسیده بود كه چرا چنین سؤالی می كنید و آن خانم گفته بود كه چون خیلی جلب توجه می كند و لویی جواب داد :«خوب پاسخ شما همین است».

عوامل موفقیت نشانه

یك نشانه موفق، به سرعت بر مخاطب تأثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می كند. نشانه باید بی هیچ سخن یا كلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی باشد كه آن را از دیگر نشانه ها متمایز سازد. نشانه خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد كه تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ كند و قابل استفاده باشد. برای طراحی هر نوع حرف نشانه ای، راه حل های زیادی وجود دارد، اما اصلی ترین ویژگی یك نشانه یا یك نماد خوب سادگی یا ایجاز آن است. اصطلاح معروف «كمترین بیشترین است» به كرات توسط طراحان و كسانی كه طراحی تدریس می كنند استفاده شده است. اصل «كمترین بیشترین است» به آموزه های مدرسه باهاوس مربوط می شود و باید به هنگام طراحی نشانه به خاطر سپرد.

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” تحقیق آشنایی با هنر گرافیک ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – تحقیق آشنایی با هنر گرافیک – با برچسب های زیر مشخص گردیده است:
هنر گرافیک;ترسیمی و نگارش;چاپهای دستی

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

مطالب تصادفی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *